Goed verbonden – EPOS

Goed verbonden en toegankelijk voor iedereen

De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van online vergaderen heel snel gegaan. Daardoor is er ook een enorme groei geweest in de vraag naar audio-oplossingen én heeft EPOS Audio ook een reserveringssysteem voor vergaderruimtes tot een groot succes weten te maken.


‘Bij EPOS stellen we bedrijven over de hele wereld in staat om beter te communiceren en samen te werken – altijd, overal en op elk apparaat. We gebruiken de meest geavanceerde audio- en samenwerkingstechnologieën om oplossingen te creëren die krachtig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn.’ Dat lezen we – vrij vertaald – op de website EPOSaudio.com. Remco Tesselaar heeft op zijn visitekaartje Strategic Alliance Manager staan en is sinds 2021 in dienst.

Remco van EPOS

Inhoudsopgave

Geluid is de basis

“Het bedrijf is ontstaan door een samenwerking tussen William Demant, een wereldwijde speler in medische hoortechnologie, en Sennheiser Communication. We zijn gestart met de ontwikkeling van headsets en speakerphones. Een speakerphone levert hoogwaardige audio zonder dat je een headset nodig hebt. Bij hybride vergaderingen werkt dit geweldig. Tot 2019 groeide het bedrijf – met het hoofdkantoor in Kopenhagen – stevig door met deze activiteiten en er werden wereldwijd verschillende entiteiten opgezet. Eerst werd er vooral samengewerkt met partners, maar naarmate de groei doorzette, nam EPOS steeds lokaal medewerkers in dienst. Zo breidde het zijn aanwezigheid uit naar meer dan zestig landen.”

Verder met video

Zoals in veel markten veranderde ook hier – of mét name hier – de markt enorm. Remco legt uit: “Er kwam steeds meer behoefte aan video-oplossingen. Dat vroeg om een focus op producten dicht bij die kern, waardoor besloten werd het bedrijf op te splitsen. William Demant werd volledig eigenaar van EPOS, los van Sennheiser. EPOS ging verder als communicatiebedrijf, met video als volwaardige tak binnen het bedrijfsaanbod.” De functie van Remco was in het begin behoorlijk breed. “Door de ontwikkelingen binnen het bedrijf en in de markt ging die rol van Business Development Manager naar het vormen van strategische allianties. Er kwamen steeds meer vergaderplatforms, zoals die van Google, Zoom en Teams, om er maar een paar te noemen. Om deze platforms goed te kunnen gebruiken, is geschikte apparatuur vereist. Wij leveren de gecertificeerde hardware die hiervoor gebruikt kan worden. Maar er zijn inmiddels ook flink wat lokale spelers in deze markt. En met onze producten, waar we nu ongeveer twee jaar mee op de markt zijn, kunnen die platformen een volledige integratie krijgen in hun vergaderoplossing. Het is mijn taak om partners te helpen, nieuwe partners te zoeken, het salesteam te trainen en feedback van klanten te verwerken.”

Vergadersystemen

De vergadersystemen die EPOS op de markt heeft gebracht, bieden alle gemakken om comfortabel volledig op afstand, of hybride, te vergaderen Dankzij de kwalitatief hoogstaande middelen en opties die geïntegreerd kunnen worden in de eigen agendasoftware. “Mensen, ruimtes, middelen: alles is geïntegreerd te reserveren in bijvoorbeeld Outlook. Ik neem deze even als voorbeeld om aan te geven dat we bij de grote spelers toegang hebben om dergelijke integraties te realiseren. Daarnaast hebben we een platform ontwikkeld voor developers, zodat ook kleinere partners onze producten snel kunnen integreren.”

Vendorplatform

Die integratie is een volledig gedigitaliseerd proces. Een distributeur of vendor maakt een account aan op het vendorplatform, kan de software downloaden en de rest is plug&play. “We hebben een hele reis achter de rug om tot de productvolwassenheid te komen die ervoor heeft gezorgd dat er voor zowel grote organisaties als voor kleine bedrijven en ook eenpitters een betaalbare oplossing is die precies bij de behoefte aansluit. We kunnen lokaal relevante spelers bedienen, maar bieden tegelijk grote klanten tailormade oplossingen. Het moet voor iedereen leuk zijn om met ons samen te werken, daar is onze organisatie op ingericht. Zo krijgt iedere klant snel een reactie, meestal binnen twee uur.”

Ruimtereservering

Voor het reserveringssysteem worden op locatie tablets gebruikt die aan de buitenzijde van een ruimte worden bevestigd. “Je ziet dit ook bij andere reserveringssystemen, alleen waren wij op zoek naar een oplossing die het systeem voor iedereen goed toegankelijk en bruikbaar maakt. Ook voor minder valide mensen die gebruik maken van een rolstoel. Dan ben je er niet door de tablet lager te hangen, maar is het beter als je de tablet onder een hoek van 45 graden op de muur bevestigt. Daarvoor heb je een bevestigingssteun nodig, die we niet zelf in huis hadden. Via een metaalbewerkingsbedrijf kregen we de tip om dit te laten 3D-printen bij Parts On Demand. Die tip hebben we opgevolgd en dankzij het meedenken van Ron Verleun en Anne van den Dool hebben we een slimmere oplossing gekregen dan we in eerste instantie hadden bedacht, en tegen lagere kosten! Nu hebben we met dit product een verlengstuk van de meetingroom dat zowel binnen als buiten de meetingroom gebruikt kan worden.”

Eigen ontwikkeling

De producten van EPOS zijn in eigen huis volledig van de bodem af ontwikkeld, vertelt Remco. “In Kosovo hebben we een eigen productontwikkeling en in Kopenhagen heeft een productmanager met een engineer samen deze oplossing uitgedacht. Wat ik heel bijzonder vind en wat echt onderscheidend is, komt voort uit de expertise van ons bedrijf over hoortechnologie en impact van audio. Op basis van die expertise is er onderzoek gedaan naar de impact van het dagelijks gebruik van audio. Daaruit kwamen hele interessante conclusies, namelijk dat de vermoeidheid in relatie tot de manier van audiogebruik en het type gebruikte audio tot wel 35% hoger kan liggen. Maar ook het gegeven dat je tot wel 10% meer informatie op kunt slaan bij het juiste gebruik van het juiste product. Dan verbetert de focus op de overgedragen informatie. Dit soort kennis is een belangrijke bron bij het ontwikkelen en verbeteren van onze producten. Denk aan de helderheid van het geluid, het wegfilteren van ruis, het juist overdragen van de intonatie. Die kennis is gebruikt in onze BrainAdapt Technology. Die helpt gebruikers om meer te onthouden.” Remco wordt steeds enthousiaster: “moet je nagaan wat het betekent als je 10% meer informatie onthoudt!” Hij lacht en maakt de optelsom van het aantal uren dat een mens kan uitsparen. “We bieden echt iets extra’s met deze technologie en dat geeft ons systeem een premium-imago.”

Samenwerking

De samenwerking met Parts On Demand waardeert hij zeer. “Je merkt dat er in beide bedrijven eenzelfde enterpreneurial mindset heerst. En dat we beiden een creatieve insteek hebben en niet altijd kiezen voor de meest standaard aanpak van een project of een ontwerp. Door onze gesprekken met hen is onze eigen mindset nog weer even extra opengebroken bij deze specifieke vraag. Niet kijken naar wat er is, maar naar wat er nodig is. Dus ook zoals we onze eigen productontwikkeling doen, vanaf de basis: Wat is fijn voor de eindklant, voor de installatie, voor de gebruikers. En ook dat we deze bevestigingsoplossing in grote aantallen willen printen, werd gelijk meegenomen in het ontwerp. Vanaf de basis, met eigen inzichten, we krijgen van Parts On Demand een agile ondersteuning met expertise. Samen zoeken naar de beste oplossing, dat voelt heel goed, het is fijn om ze een goede relatie met elkaar te hebben.”

De vergaderoplossing die nu marktklaar is, rijd je zo een vergaderruimte binnen. “Je hoeft alleen de stekker in het stopcontact te doen en je bent klaar om hybride te vergaderen. Ons product verzorgt de audio en video die met een beugel onder aan een beeldscherm wordt bevestigd. En dat leveren we via distributeurs die als one-stop-shop de complete levering verzorgen. Kant en klaar.”