Een logo en huisstijl

Remco

Hoe belangrijk is dat nou eigenlijk

Misschien heb je het al gemerkt, maar bij Parts on Demand hebben we de eerste stappen op weg naar een nieuwe huisstijl gezet. Meer aandacht voor uitstraling, beeld en opmaak. Daar speelde Remco van der Niet een belangrijke rol bij. Dus voelden we hem aan de tand.

Het nieuwe logo van Parts on Demand heeft een opknapbeurt gekregen. De ouderwetse fonts hebben plaats gemaakt voor een frisser font, wat meer van deze tijd is. Ook de huisstijl kleuren zijn onder de loep genomen. Daarnaast is de nieuwe stijl van Parts on Demand uitgebreid met een nieuw soort illustratie dat is opgebouwd uit concentrische golven.

De inspiratie daarvoor kreeg Remco op een hele bijzondere manier. “Parts on Demand groeit heel hard. En de technologie van 3D-printen maakt enorm veel mogelijk. Ik vind het fantastisch om te zien wat het bedrijf allemaal ontwikkelt. Niet alleen voor klanten, maar ook intern, qua technieken en producten. Het nieuwe beeldmerk past op verschillende manier heel mooi bij het bedrijf. Niet alleen vanwege de associatie met groei, maar ook met de lagen waaruit 3D-printen een product opbouwt. En zoals dat gaat met inspiratie, komt die vanaf de gekste hoeken. Ik bekeek een hoogtekaart waarop ik ringen zag die het landschap in verschillende hoogteniveaus indeelde. De link met 3D-printen en het organische gevoel dat ik erbij kreeg, passen heel goed bij Parts on Demand.”

Interacties

Remco is digitaal designer. “Dat betekent dat ik gespecialiseerd ben in digitaal ontwerp. Websites, apps, en andere digitale producten. Samen met de website-ontwikkelaar heb ik voor de website van Parts on Demand allemaal micro-animaties gemaakt. Overal gebeurt iets op de website waardoor de website heel actief voelt en overal de suggestie van interactie wordt gewekt. Een website moet zowel mobiel als op een groot scherm echt leven. Dat doe je met kleurgebruik, balans, lettertypes, alles om de gebruiker een plezierige ervaring te geven.”

De combinatie van tekst en beeld is belangrijk, maar ook de gebruikte kleuren moeten als het ware van het scherm afspatten, vindt Remco. “We hebben voor de nieuwe website niet alleen gekozen voor een nieuw logo en letterfont, we hebben de hele huisstijl op zijn kop gezet, inclusief het kleurenpallet. Vaak zie je dat bedrijven online willen vasthouden aan de CMYK drukkleuren die zij gebruiken voor al hun drukwerk. Dit zijn meestal wat doffere kleuren. En dat is zonde! De RGB kleuren die worden gebruikt op schermen geven zoveel meer leven. Het nieuwe kleurenpallet oogt veel frisser en het toch een tikje futuristische element van 3D-printen en wat het bedrijf allemaal doet, dat past heel goed bij deze nieuwe kleuren. Bij Parts on Demand loopt ook altijd een goede fotograaf rond, dus er is heel veel en heel mooi materiaal om mee te werken.”

Consequent

“Het belangrijkste van een huisstijl is dat je hem consequent en consistent doorvoert. Dus overal en altijd hetzelfde aanhouden. Onze hersenen merken het direct op als daar ergens een steekje valt. Een shirt met een vlekje, dat valt op en kan een irritatie opleveren. Bij een huisstijl werkt het precies zo. Dus is het belangrijk om in alle uitingen en op alle momenten dezelfde kleuren, fonts, visuele elementen en schrijfstijl te gebruiken. Als een kapstok waar je alles aan hangt. Dat zie je bijvoorbeeld ook heel mooi tot uitdrukking komen bij Coolblue, die voeren dat overal in door.”

“Die huisstijl wordt op alle middelen doorgevoerd. Of het nu gaat om visitekaartjes, tape voor de verpakkingen, website, e-mail, overal moet het terugkomen. Van Neil van Parts on Demand krijg ik de ruimte om ideeën aan te dragen. Samen met je klant op zoek naar wat functioneel is en wat werkt en dat er ook nog mooi en verrassend uit mag zien, dat is echt heerlijk. En als je bedrijf steeds verder groeit, zoals bij Parts on Demand, dan moet je dat mee laten lopen in de uitstraling. Die steeds verder groeiende professionalisering moet je laten zien. Anders doe je jezelf tekort. Daarom hebben we destijds de verhuizing naar Utrecht ook aangepakt om alle elementen aan te pakken, bij de inrichting van het nieuwe pand is echt overal aandacht aan besteed. En nu is het tijd voor een volgende stap. Ik vind het heel tof om te zien hoe hard het gaat met het bedrijf.”

Ander beeld

“Voordat ik met Neil in contact kwam, dacht ik bij 3D-printen altijd aan kleine voorwerpen, een beetje hobbyachtig, maar tijdens een open dag, hun zogenaamde Behind the scenes, laten ze zien wat er allemaal gebeurt – achter de schermen dus. Daar ben ik ook een keer bij geweest. Het enthousiasme dat je daar ontmoet, zowel van Neil als zijn medewerkers, maar ook van de bezoekers, dat vind ik heel inspirerend. En je ziet daar direct dat de mogelijkheden van 3D-printen eindeloos zijn!”

Hoe ze ooit zo bij elkaar uit zijn gekomen? “We hebben elkaar ontmoet op de kitesurfschool en raakten aan de praat. Tja, en van het een kwam het ander. Dus sinds een paar jaar verzorg ik al hun vormgeving. Het begon met de vorige website en nu zijn we echt bezig op een flink niveau hoger. De nieuwe vormgevingselementen geven heel veel mogelijkheden, bijna net zoveel als het 3D-printen. Het is heerlijk om met mensen samen te kunnen werken waar je energie van krijgt. De passie en het enthousiasme raken je en maken dat je automatisch gaat meedenken. Die passie maar ook een open houding, maakt dat je geen klant/leverancierrelatie hebt, maar meer een samenwerking. Ik werk voor een heel diverse groep klanten, dat houd je scherp en creatief.”