We schreven over de ontmoeting tussen kunst, wetenschap en techniek. Onze Jelle hield zich daar aan de productiekant mee bezig, maar Jelle heeft ook het type opleidingsachtergrond dat we hem nog wel meer durfden vragen dan alleen hoe hij het vond om het te realiseren.
“Het is natuurlijk heel mooi als kunst en technologie samenkomen. Het opent nieuwe deuren voor de productie van kunst. Het ambachtelijke van een individueel object gaat er wel een beetje af, maar het creatieve brein blijft natuurlijk bepalend voor het ontwerp. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met een ets. Het ontwerp is creatief, de vervaardiging van de individuele exemplaren is techniek.”
Jelle deed productdesign, maar dan wel aan de kunstacademie. “Ik heb zelf bijvoorbeeld lampenkappen ontworpen. Omdat je met 3D-printen enkele stuks kunt maken, is het interessanter om de losse stukken aan te bieden. En alle ontwikkeling en doorontwikkeling kan ook juist deuren openen voor creativiteit.”
Positief dus, ook al raak je het ambacht van het stukswerk een beetje kwijt. “Bij het kunstwerk dat we laatst voor het eerst vervaardigden en dat op de KunstRAI werd geëxposeerd, waren we vanaf het begin betrokken. Ron Verleun zorgde voor het projectmanagement en ik mocht me bemoeien op het operationele- en productiegebied. Frans en Frank hebben de kunstenaar benaderd met het idee van het digitaliseren van het bestaande werk. Wij hebben ze vervolgens nog wat ontwerptips kunnen geven voor het printen in delen. En met diverse technieken wordt de uniciteit van ieder werk gegarandeerd.”
Kortom: “Ik vind het een heel cool project!”