Dennis verovert Duitsland.
Nederland loopt een beetje voor. Best fijn, maar we willen de rest van de wereld ook overtuigen van de voordelen van industrieel 3D-printen. Onze Duitse collega Dennis Mirabelli heeft dus een mooie taak op zijn bord.
“In Duitsland wordt nog niet zo veel gedaan met 3D-printen voor de echt serieuze toepassingen. Daar ligt de focus nog veel meer op spuitgiettechniek, maar dat komt om omdat 3D-printen als productietechniek nog niet zo bekend is. Het is soms best een uitdaging om klanten uit te leggen hoe professioneel we bij Parts On Demand omgaan met deze techniek. En dat het niet eenvoudig een huis-tuin-en-keukenprintertje is waar een onderdeel uit komt rollen en dat vervolgens in een doosje naar de klant wordt gestuurd.”
Eye-opener
Zelf was hij dan ook erg onder de indruk toen hij voor het eerste kennis maakte met het bedrijf. “Via een recruiter kwam ik in contact met Parts On Demand. Ik was bedrijfsleider in een bedrijf in de beluchtings- en belichtingssystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Helaas raakte dat bedrijf in zwaar weer en dus keek ik om me heen naar een nieuwe uitdaging. De techniek van 3D-printen was helemaal nieuw voor me, ik kon me daar eerlijk gezegd op dat moment nog maar weinig bij voorstellen.”
Na een tweetal videoafspraken werd hij uitgenodigd om in Utrecht te komen kijken. “Het bezoek aan het bedrijf was een echte eye-opener voor me. Ik zou willen dat ik al mijn klanten zo een bezoek kon laten afleggen, dan was mijn werk een stuk makkelijker”, lacht hij. Onder de indruk als hij was van zowel de techniek als de mensen. “Het is echt een hele productiecyclus, er komt heel veel bij kijken voordat een onderdeel hier de deur uit gaat. En ook de afdelingen engineering, productie en nabehandeling bijvoorbeeld, daar heb je als buitenstaander geen idee van, hoeveel inspanning er eigenlijk wordt gedaan om een onderdeel volgens de juiste specificaties, maar ook geschikt voor de toepassing te vervaardigen!”
Waarom zouden we
De Duitse volksaard speelt ook wel een beetje een rol, bevestigt Dennis op onze vraag. “Tja, het is een beetje conservatiever dan in Nederland. Nederland staat veel meer open voor innovaties. Het is een beetje de houding van ‘We hebben het altijd zo gedaan, dus waarom zouden we het anders doen’. Maar je merkt als mensen echt de voordelen tot zich door kunnen laten dringen, dat ze dan heel enthousiast zijn. Het hele bewustzijn van de meerwaarde, de inspanning, de kwaliteit en de prijsopbouw, dat heeft echt wel even tijd nodig.”
Natuurlijk willen we weten wat hij tot nu toe voor successen heeft gescoord. Hij is immers al sinds augustus in dienst en samen met Ron Verleun bemande hij een stand op de beurs FMB in Bad Salzuflen. Een beurs voor toeleveranciers in de machine-industrie, dus een mooie doelgroep. “Op de beurs hadden we veel enthousiaste reacties, dus dat gaf best een flink aantal mooie leads. Maar je merkt wel dat de doorlooptijd van een opdracht lang is. Een nieuwe techniek, dat vraagt tijd. Maar bij één bedrijf bijvoorbeeld, hadden we direct resultaat. Die waren dringend op zoek naar een leverancier in 3D-printen die echt professioneel en kwalitatief hoogstaand werkt. Ze hadden al twee leveranciers geprobeerd, want hun product is ontwikkeld voor 3D-printen. In beide gevallen kwamen de producten kapot aan. Van Parts On Demand kregen ze goede delen en ze zijn heel erg blij met de levering en de aandacht.”
Zo kan het ook
“We moeten nog veel werk verzetten als het gaat om de bekendheid van de techniek en het onderscheidende vermogen van een partij die weet waar ze mee bezig is en écht verstand heeft van 3D-printen voor industriële toepassingen. Want bedrijven zien voorbeelden van anderen, die hun vak niet zo serieus nemen als wij en die onderdelen leveren die niet voldoen. Daar moeten we dan echt iets overwinnen, om te laten zien hoe het ook kan. Maar hoe dan ook, het is een techniek waar niemand omheen gaat kunnen. We gaan het nodig hebben. Dus moeten we ons goed laten zien.”
Hij straalt een en al optimisme uit als hij vertelt over de mogelijkheden en de reacties van klanten. “Het ene 3D-printen is het andere niet. Een hobbyist kan de markt echt wel beschadigen, dus het is zaak dat we onze succesverhalen goed weten te vertellen. En dat we onze klanten kunnen laten zien wat er allemaal bij komt kijken. Alleen al de nabewerking maakt een enorm verschil, een onderdeel gaat niet zo uit de printer op de post, maar daar volgt nog een hele reeks stappen. Natuurlijk kan je bij een andere partij ook een 3D-print krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee een onderdeel hebt dat geschikt is voor jouw toepassing.”
Naamsbekendheid nodig
“Gelukkig hebben we veel verhalen uit Nederland die we kunnen delen. Maar mensen moet wel de weg naar jou en je website weten te vinden. Dus daar ligt een schone taak weggelegd”, grijnst Dennis. En de eerste successen zijn binnen, met mooie projecten en blije klanten. In de voedingsmiddelenindustrie, de medische industrie en automatisering. “Daar valt ook veel van te verwachten, want klanten die tevreden zijn, vertellen het weer door. Wat ik met name terugkrijg van die blije klanten is dat ze ons complete servicedenken zo waarderen. En dat is ook precies waar het verschil hem in zit, we zijn een dienstenbedrijf, meer dan een productiebedrijf. Je kunt direct contact hebben met engineers en daarmee heb je dus eigenlijk een verlengstuk van je eigen bedrijf. Want er wordt gewoon echt met je meegedacht. Of het nu om een eenvoudige of een hoogcomplexe toepassing is, alles wordt met dezelfde aandacht gemaakt. Klanten zijn geen nummer, maar krijgen echte service, dat is het grote verschil met andere partijen. Dus binnen niet al te lang zullen we vast wel verder moeten groeien in Duitsland.”
Het menselijke vlak
Inmiddels heeft hij geruime tijd ervaring met zijn collega’s. En behalve op het professionele niveau werd hij ook op het menselijke vlak niet teleurgesteld. “Al bij de kennismaking was het duidelijk, dit is een hele fijne groep mensen. Met passie voor hun vak, dat is echt mooi om te zien. Maar ook onderling is de sfeer heel erg prettig. Dat vind ik ook echt wel belangrijk. De collega’s staan altijd klaar en zijn ook bereik om een stap harder te lopen voor elkaar.”
Over wat hem verder bezig houdt, wil hij ons ook wel iets uit de doeken doen. “Mijn vrouw is een succesvol toernooirijdster in het Westernrijden. We hebben een aantal paarden en daar gaat best wat tijd in zitten. En daarnaast hou ik van voetbal, ik woon in de buurt van Frankfurt – dus is Eintracht Frankfurt mijn club, ijshockey en ben ik actief in de paintball Bundesliga én bij mooi weer mag ik graag kitesurfen.”