Een juweel van een print

Het kan nu zonder zichtbare microfoon

Het liefst bezoeken we onze klanten op locatie, want dan krijg je het mooiste verhaal en het meeste gevoel voor het bedrijf. Maar ja, Thomas Siepelinga werkt op Gran Canaria. Niet dat we daar niet heen wilden hoor, maar toch. Het werd een video-interview.


Thomas ontwikkelde Thones, een microfoon die eruit ziet als een juweel aan een ketting. “Met dit product zorgen we voor het wegwerken van het lelijkste stukje bij realityprogramma’s: de microfoon om de nek.” Thomas is een soort regelneef op locatie en zorgt voor het managen van twee villa’s op Gran Canaria, voor ITV Studios. Villa’s voor programma’s zoals Love Island (3 á 4 verschillende landen per jaar), Ex On The Beach (meerdere landen per jaar) en Are You The One. “Maar er komt veel meer bij kijken dan het managen van villa’s, eigenlijk begeleid ik de productiemaatschappij op de locatie: hoe zet je hier een programma neer, ik zorg voor de voorzieningen en ben eigenlijk een allround vraagbaak.”

Inhoudsopgave

Wegwerken graag

Bij dit soort programma’s is een microfoon al gauw een lastig ding dat lelijk in het zicht zit, meestal ook nog met een windkap erop zodat de wind het geluid niet verstoort. “Bij een van die programma’s kwam een Amerikaanse showrunner met de vraag of we iets konden verzinnen om de microfoon weg te werken. Ik had dat wel eens ergens gezien, maar kon het nergens vinden. Dus toen ben ik zelf gaan experimenteren. Ik probeerde eerst om een microfoon in een haaientand of een schelp te verstoppen. Maar dat lukte steeds nét niet. En in deze wereld moet alles snel, dus ik ben toen iets gaan ontwerpen op de computer. Hier in de bergen zit een heel schattig klein winkeltje waar achter in een kamertje een 3D-printer staat. De eigenaar, een excentrieke kunstenaar met lang haar, heeft daar mijn eerste batch geprint.”

In een sieraad

Hoewel het nog niet het perfecte model was, was de showrunner hartstikke blij. “Hij zei: ‘Dat je dit zo geregeld hebt, helemaal te gek!’ Ik had een microfoon in een 3D-geprint sieraad dat je om de nek kan hangen en een zender in een band die je om het middel kan bevestigen. En hoewel het dus nog helemaal niet perfect was, zette de enthousiaste reactie van de showrunner mij wel aan het denken. Ik heb toen heel veel tijd gestoken in hoe ik dit idee kon perfectioneren. Ik ben gaan testen met materialen, ontwerpen, modellen, welk materiaal ik voor de ketting moest gebruiken, de sluiting van het juweel – of dat moet draaien of beter kan met klikken. Voor de keuze van het materiaal moest ik uitzoeken of het sieraad zwaar of licht moest worden, of het van een rubberachtig materiaal moest zijn, of juist hard. Ik heb veel tijd gebruikt om alle aspecten te bedenken en te testen. En bij ieder nieuw programma heb ik een nieuwe versie getest. Van die testen heb ik heel veel geleerd en ik had tussen de opnames door veel contact met de audiotechnicus van de programma’s om feedback te krijgen over of en hoe de verschillende versies de geluidskwaliteit beïnvloedden en wat voor het gebruik en comfort het beste ontwerp was.”

Plakkend warm

Het is nogal heet in het gebied waar Thomas zijn testen deed. “De temperatuur was ook best wel een ding. Dus het zoeken naar de juiste lijm was al een opgave op zich. In het begin werd de lijm zacht en daardoor raakte de ketting los. Ik heb heel veel verschillende versies gemaakt”, lacht hij. “De eerste versie gaf een probleem met de wind, dus de windkap, zo’n langharige fluf die om de microfoon zit om de wind te vangen, moest in het juweel worden verwerkt want anders wat er heel erg veel bijgeluid. Maar de showrunner, die van de eerste versie, wilde dat ik het sieraad kleiner maakte. Dat ging dus niet want die windkap móest erin verwerkt worden. Het was al met al best een ontdekkingsreis.”

Eigen printers

De eerste serie liet hij door de uitbater van het toeristenwinkeltje in de bergen printen. Toen was het tijd voor een wat serieuzere aanpak. “Daarna heb ik zelf printers aangeschaft, en een winkeltje gehuurd in het centrum van mijn toenmalige woonplaats Amersfoort, dat ik als werkplaats kon gebruiken. Dat printen gaf namelijk niet zo’n lekkere lucht af, dus ik wilde het niet thuis doen. Ik werkte met een printer waarbij er eigenlijk omgekeerd met uv-licht in vloeistof werd geprint. Daar is het grote materialenonderzoek tot stand gekomen, ik ben allemaal verschillende soorten materialen gaan kopen en testen. Ik wilde dat het juweel heel gedetailleerd werd, maar was er nog niet uit welk materiaal uiteindelijk het beste zou werken. De omstandigheden bij de opnames waren vaak lastig door de hoge omgevingstemperatuur. En toen bracht een vriend me in contact met Parts On Demand.”

Parts On Demand

Toen ging de ontwikkeling snel. “Ik ben rond de tafel gaan zitten met Neil van Es en direct kon hij me al uitleggen welk materiaal ik het beste kon gebruiken. Toen ik hem duidelijk had gemaakt wat ik wilde qua ontwerp heeft hij mij weer gekoppeld aan Anne van den Dool. Zij is alles op basis van mijn input opnieuw gaan designen, zodat ze de ontwerpen goed in hun systemen heeft. En nu is er een echt product dat sterk genoeg is en met een goede sluiting. Maar het is nog steeds in ontwikkeling want inmiddels hebben ook de makers van studioprogramma’s mijn oplossing ontdekt en dat vraagt weer om een compleet ander design. Het is met name een grote meerwaarde voor programma’s waar er snel van microfoon moet kunnen worden gewisseld.” 

Echte pro

Hij vertelt hoe het verschil was tussen zijn eigen proces en het proces zodra Parts On Demand werd ingeschakeld. “Anne is heel ervaren, dat is echt wel een heel ander werkproces. Ik heb mezelf het ontwerpen en printen aangeleerd en gebruikte het alleen als er een aanleiding was. En als je zelf print, dan moet je negen uur wachten tot je weet hoe het resultaat is. Als een sluiting niet goed werkt, of er iets een millimeter meer naar links of naar rechts moet, dan moet je weer negen uur wachten op het resultaat. Anne is een pro, zij weet precies welk effect een design heeft op het eindresultaat. En als ik eens iets anders wil dan zij het heeft ontworpen, kan ze me direct uitleggen waarom dat wel of niet kan. Dat scheelt enorm veel tijd, zij heeft de kennis om vraagstukken op te lossen waar ik weken over zou doen.”

Eye-opener

Dat eerste gesprek met Neil was direct een eye-opener voor Thomas. “Niet alleen was het duidelijk dat hij precies wist wat ik nodig had, maar hij gaf me ook een sample mee van het materiaal, om het gevoel te ervaren. Ook van de nabewerking. Dat voelde echt perfect. En toen ik de eerste exemplaren binnen kreeg en ze in mijn handen had, was het voor mijn gevoel voor het eerst een echt serieus product. Ik ben er heel erg blij mee, het is een volwaardige oplossing geworden! We hebben als basis voor het ontwerp de oudere versies gebruikt maar dan aangepast aan de verschillende stijlen die ik aan wil bieden zodat regisseurs zelf kunnen kiezen wat er bij de uitstraling van hun programma past. We hadden maar een paar kleine aanpassingen nodig om het helemaal naar mijn zin te krijgen. Zodat het er goed uitziet én goed werkt, ook nog met de fluffy windkap. Het is heel soepel verlopen allemaal.” De juwelen zijn geprint uit PA 12 en nabewerkt met shot peening. “We leveren ze nu alleen zwart en wit maar het liefst wil ik ook huidskleuren kunnen gaan leveren, want voor realityprogramma’s moeten ze zo min mogelijk opvallen.”

De samenwerking

 “Na het eerste gesprek met Neil heb ik het nog even laten rusten, omdat ik ervan overtuigd was dat ik het zelf het beste kon ontwikkelen. Maar toen ik eenmaal met Anne in contact was, ging het heel snel. Ik had binnen no time een tekening voor feedback en dat straalde zoveel uit, dat gaf enorm veel vertrouwen. We hebben lekker korte lijnen, de ontwikkeling gaat veel sneller nu en ik kan heel snel reageren als een klant een specifieke wens heeft. Vaak heb ik nog dezelfde dag reactie. Natuurlijk moet er dan nog wel getest worden, maar het zijn klanten die in een snelle wereld werken. Nu een aanvraag betekent volgende week leveren. En dat is nu goed te bespreken.” 

Reacties

Natuurlijk zijn we benieuwd hoe de reactie van zijn klanten en van de gebruikers zijn. “De mensen van de productie en audiotechniek zijn er heel erg blij mee. Het is zoveel makkelijker te installeren dan de techniek die ze verder tot hun beschikking hebben. Normaal gesproken is het voor dit soort programma’s behoorlijk improviseren en nu is er een kant-en-klare oplossing. Het was een lange zoektocht om het juiste materiaal voor de ketting te vinden, maar dat is ook gelukt. Alles bij elkaar werkt het echt helemaal geweldig.” 

Het programmaseizoen op Gran Canaria loopt ten einde, dus Thomas is alweer aan het voorbereiden voor volgend jaar. “Ik ben druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe juwelen voor volgend jaar. Er is met name veel vraag naar designs met een horizontale doorsnede, want dan past de microfoon eigenlijk altijd wel. Het is een heel druk jaar geweest en nu komt er eindelijk meer tijd voor het verder verbeteren en het implementeren van lessons learned.”