Smart Systems – Batenburg Applied Technologies

Het idee van de klant uitgewerkt tot een werkend product


Alles is smart wat de klok slaat, vertelt onze gesprekspartner van vandaag. Grote magazijnen bijvoorbeeld, worden al regelmatig ‘dark warehouses’ genoemd en unieke Edge en IIoT oplossingen doen hun intrede in alle mogelijke toepassingen. Mede door de oplossingen van deze Rotterdamse onderneming, welteverstaan.

Inhoudsopgave

We zijn op bezoek bij Batenburg Applied Technologies, waar ‘elektronische oplossingen worden gemaakt die bijdragen aan duurzame transities naar automatisering en digitalisering’. De oorsprong van het bedrijf gaat meer dan een paar jaar terug en Jeroen Henebiens heeft die reis meegemaakt. Het bedrijf is al geruime tijd onderdeel van Batenburg Techniek en stond tot ongeveer tien jaar geleden nog bekend als HPR Techniek. Rond die tijd werd de naam Batenbrug sterker gepositioneerd en kreeg de onderneming de naam Batenburg Mechatronica. Een ander bedrijf binnen het concern, Batenburg Adelco Electronics, was met name gespecialiseerd in displays, embedded computing en modules voor draadloze communicatie. “Bijna alle horecakoffieautomaten in het land zijn voorzien van een display van ons”, vertelt Jeroen. Na een periode van steeds intensievere samenwerking werden in april 2022 de krachten van Batenburg Mechatronica en – Adelco Electronics gebundeld en ontstond Batenburg Applied Technologies.

Hoofd engineering

Jeroen is vandaag de dag werkzaam als hoofd engineering. Hij loopt al ruim dertig jaar mee bij de organisatie. “Batenburg Applied Technologies nu is echt een heel ander bedrijf dan waar ik ooit begon”, lacht hij. “Je kunt onze activiteiten eigenlijk grofweg onderverdelen in twee hoofdgroepen. Allereerst hebben we een deel dat we het Center of Expertise noemen. Hier stellen we hightech oplossingen samen door een idee van een klant te vertalen naar een verhandelbaar eindproduct via concept design, concept engineering, prototyping en eventueel kleine serieproducties. Het ontwikkelen van een systeem en het voorbereiden van de productie loopt zoveel mogelijk synchroon. Hierdoor kunnen oplossingen in korte tijd op de markt worden gezet en toegepast.”
Het tweede onderdeel van de activiteiten noemt Henebiens Design-In en omvat de handelsactiviteiten van de organisatie. “Hierbij adviseren wij onze klanten, vaak OEM’ers, over het toepassen van industriële elektronica, waaronder onze embedded producten, HMI displays, wireless modules om sensoren en apparaten met elkaar te laten communiceren en thermal management componenten om elektronica op de juiste bedrijfstemperatuur te houden.”

Samen met de klant

De laatste jaren verschuift de verhouding tussen de twee hoofdgroepen snel en smelten de oplossingen en handelsactiviteiten samen in het co-creatietraject dat het bedrijf met klanten aangaat. “Wij onderscheiden ons door echt conceptueel mee te denken met de klant. Dat betekent dat we in een veel vroeger stadium dan voorheen aan tafel zitten. Je zit veel hoger in de adviesrol en bent veel meer een partner. Dit betekent ook dat je verdienmodel anders in elkaar moet zitten, want de klant begint met een idee, of zelfs alleen een vraag in plaats van een directe inkoop. Soms gaat een vraag bijvoorbeeld over de herontwikkeling van bestaande producten en kan het echt alle kanten op gaan.” Hij schetst een recent voorbeeld waarbij een grote weegschaal van drie meter lang opgedeeld moest worden in delen van een meter. En vervolgens nog steeds moet functioneren als één geheel.
Veel sneller en meer dan vroeger gaat een engineer van de organisatie mee in het klantcontact. “Onze accountmanagers nodigen klanten uit op kantoor voor de kennismaking en projectbesprekingen. We hebben verschillende ontwikkelruimtes ingericht waar een project samen met de klant per fase wordt aangepakt. We laten producten zien die we hebben ontwikkeld en komen met behulp van prototyping tot een realistische en maakbare oplossing. Ook betrouwbare partners zoals Parts On Demand zijn een belangrijk puzzelstukje in dit ontwikkel- en productieproces.”

3D-printen

Het eerste contact met Parts On Demand werd gelegd op een beurs. “De uitstraling van de stand en de mensen sprak me direct aan. Ik ben na die eerste kennismaking een keer bij het bedrijf op bezoek geweest tijdens een open dag, waarbij je ook echt achter de schermen kon kijken. Eerst alleen, maar daarna ben ik nog een keer terug geweest met een aantal collega’s. Wat me aanspreekt is de klik, het contact is prettig en informeel en met leveranciers is het nou eenmaal belangrijk om een goede klik te hebben.”

Het werken met 3D-vormgeving vraagt anders denken, dat moet je echt leren, ziet ook Jeroen. “Het is anders tekenen, anders doen, anders denken, dat is echt wennen. We hebben zelf een Ultimaker in huis, voor het maken van prototypes. Maar als we grotere aantallen nodig hebben, of een mooiere uitstraling, dan gaan we naar Parts On Demand.” Het gaat daarbij veelal om slimme hulpmiddeltjes, beugels voor sensoren, klemmen in een behuizing, en de grotere onderdelen zijn in aantocht.

Vroeg aan tafel

En net als bij zijn eigen klanten, ziet Jeroen ook hier het voordeel van al in een vroeg stadium om tafel zitten met de deskundigen. “Ik ben ervan overtuigd dat als je in het beginstadium van een project bij elkaar zit om samen iets te ontwikkelen, dat je dan nog meer kunt profiteren van de kennis en de mogelijkheden die je met de vormvrijheid van 3D-ontwerpen hebt. Want met 3D zijn de vormmogelijkheden oneindig, je kunt alles maken wat je maar wilt, alles is te printen.”

Henebiens is van de langdurige samenwerking. “Het plaatje klopt, de kwaliteit, levertijd, de prijs. Maar ook het meekijken en meedenken: klopt het wel, wat er wordt besteld en hoe het is getekend. En ook de klik, zoals ik net al zei.” Een blije klant en partner, mogen we constateren.

Interne projecten

Binnen de Batenburg groep worden ook interne projecten opgezet, of worden er aanvragen van klanten van zusterbedrijven ontvangen. “We stellen dan per project een team van deskundigen samen, waar nodig is dit een combinatie van component- en productiespecialisten. We hebben bij Batenburg Applied Technologies een team van ongeveer 75 medewerkers, een eigen werkplaats en twee ESD-ruimtes. Hierdoor kunnen we in zeer korte tijd een oplossing samenstellen en snel een prototype leveren.”

Natuurlijk zijn we bij een bedrijf met deze kennis nieuwsgierig naar een project dat op stapel staat. “We ontwikkelen momenteel een display van gelaagd glas dat tegelijkertijd als een glazen deur en als touchscreen werkt.” Hij grinnikt en zegt: “Al 25 jaar geleden waren er glazen panelen die je doorzichtig en ondoorzichtig kon maken door op een knop te drukken. Dit project is eigenlijk een slimme hightech doorontwikkeling daarvan.”

Diversiteit

De klanten van Batenburg Applied Technologies komen overal vandaan. “In vroeger tijden had een bedrijf een catalogus met technische onderdelen. Het voormalige Van Reijsen Elektronika, later ondergebracht bij HPR Techniek, was typisch zo’n technische handelsonderneming met een kleine werkplaats voor maatwerk. Als klanten dan belden om iets te bestellen, dan vroeg de verkoper: ‘waar gebruikt u het voor?’. Ook dan kreeg je de meest uiteenlopende antwoorden. Maar eigenlijk is het bij ons net zo divers. Soms werken we aan een medische oplossing, dan weer aan een product dat bij een kasbesturing in de tuinbouw wordt gebruikt, of bedenken we slimme oplossingen voor de transportsector. Een hele bijzondere medische toepassing is de surgical marker. Dat is een techniek waarbij een tumor in de borst wordt gemarkeerd met magnetische marker – zo klein als een rijstkorrel. Die marker maakt de lokalisering van de tumor veel beter waardoor de operatieve behandeling van borstkanker nauwkeuriger en efficiënter wordt.” Met recht een project om met trots een bijdrage aan te kunnen leveren!


Wil jij vroeg aan tafel met de experts?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:

Telefoon: (+31) (0) 85 4444 200
E-mail: info@partsondemand.eu