Optimale vormvrijheid

Snel inspringen op de vraag


Artikelen die 3D-geprint worden, kom je echt overal tegen. Zo verwerkt ook Jansen Medicars 3D-geprinte onderdelen in hun meubilair.
Deze producten worden niet alleen aan alle ziekenhuizen in Nederland geleverd, maar vinden hun weg over de hele wereld. En die producten – kort gezegd: oplossingen om medische apparatuur verplaatsbaar te maken – worden onderdelen toegepast die Parts On Demand heeft mogen printen.

Inhoudsopgave

Eerst maar even over die producten. Je zult ze zelf het snelste herkennen als trolleys waarop medische apparatuur over de ziekenhuisafdelingen kan worden verplaatst. Denk aan beademingsapparatuur, maar ook endoscopie, ECG apparatuur tot apparatuur voor datamanagement aan toe. Maar naast die trolleys, dat klinkt enigszins oneerbiedig als je een kijkje hebt mogen nemen in de keuken bij dit bedrijf, maakt Jansen Medicars nog veel meer. Denk aan wand- en plafondsystemen voor in onder andere de operatiekamers, apparatenwagens voor op de intensive care, draagsystemen voor toepassingen op de cardiologie tot en met mobiele accuvoedingen voor transportcouveuses.

Van scholen naar ziekenhuizen

Ronald Haandrikman nam samen met zijn vrouw Linda het stokje over van de vader van Linda, die het bedrijf in 1971 begon. “Mijn schoonvader was vertegenwoordiger in schoolboeken en maakte op een gegeven moment een karretje voor die boeken. Hij was nogal creatief en altijd bezig om iets slim te bedenken. Hij ontwikkelde bepaalde leermiddelen zoals een rekenlineaal voor klassikaal gebruik, maar ook podiumelementen voor de voorstellingen in de scholen. Toen SchoolTV zijn intrede deed, had hij daar al snel een karretje voor ontwikkeld, wat doorgroeide naar verrijdbare afsluitbare kasten omdat de verzekering dat vanwege de diefstalgevoeligheid eiste.”

Van het een kwam het ander. En toen vader Jansen in de jaren tachtig ook veel ziekenhuizen als klant kreeg, ging hij specifieke meubels ontwikkelen voor medische toepassingen. “Die medische toepassing stelde wat meer en andere eisen aan de karren. Zo moesten ze voorzien worden van meer stopcontacten dan de schoolkarren. Maar ook de hygiëne en de mogelijkheid om ze voor verschillende apparatuur te gebruiken vroeg om een specifiek ontwerp. En dan kun je ook gelijk het materiaal en de kleur aanpassen aan de medische toepassingen.”

Focus

Sinds 2003 werkt Ronald bij Jansen Medicars en in 2006 namen hij en zijn vrouw het bedrijf helemaal over. “Dat was het moment dat we zijn gestopt met de producten voor scholen en ons helemaal zijn gaan richten op de medische toepassingen. De medische toepassing hadden we inmiddels goed in beeld en daar gaat het om hele andere aspecten. We hebben goed nagedacht over de toepassing en de opbouw van de trolleys en ontwikkelden een modulair concept met een aantal gestandaardiseerde basistrolleys. Zo’n basistrolley is een onderstel met één of twee staanders, waarop naar wens het gewenste aantal plankjes, armen, stroomvoorzieningen, fleshouders en een flink aantal andere accessoires gekozen kan worden. Met deze ingrediënten kan een trolley op klantspecificatie worden opgebouwd. We hebben nagenoeg alle individuele componenten van een trolley hier op voorraad liggen en het systeem laat zich snel opbouwen. Een bestelde trolley kan hierdoor vlot worden geleverd, maatwerk uit voorraad als het ware”, lacht hij.

Wereldwijd

De trolleys vinden hun weg over de hele wereld. Via een netwerk van internationale resellers met de focus op Europa, maar veelal via resellers wordt ook de rest van de wereld bediend. “We maken ook producten voor leveranciers van apparatuur. Die willen een trolley mee kunnen leveren met hun eigen product en dan gaat het ook gelijk om wat grotere aantallen.” Inmiddels zijn er al aardig wat leveranciers van dergelijke apparatuur die de trolley al direct meenemen bij de aanbieding aan de ziekenhuizen. “Tijdens de coronaperiode kregen we een vraag voor een trolley om een beademingstoestel op te plaatsen. En of we er gelijk 500 konden maken, levertijd liefst gisteren.” Hij lacht als hij terugdenkt aan de hectiek van destijds. “We hebben een hele nieuwe trolley ontwikkeld voor deze klant. Maandag kwam de vraag, dinsdag hadden we een ontwerp, woensdag kregen we de order en anderhalve week later waren de eerste vijftig stuks al geleverd. Dat zijn momenten waarop je toeleveranciers belangrijk zijn. Je hebt ze echt nodig om zoiets te kunnen realiseren. Voor deze opdracht hebben mensen tot middernacht doorgewerkt om ons te helpen om dit voor elkaar te krijgen.”
De trolleys zijn duurzaam ontworpen en sommige zijn al maar liefst veertig jaar in gebruik. “We gebruiken hoogwaardige materialen als rvs, aluminium en staal. We hebben zelfs geen serviceorganisatie nodig, want onze producten zijn niet storingsgevoelig.”  De ontwerpen van de trolleys worden in eigen huis gemaakt, bij de productie wordt een overweging gemaakt op basis van aantallen en kosten en wordt een deel uitbesteed. “Voor hele speciale aanvragen of spoedopdrachten beschikken we over een productieafdeling met alle machines om zelf te produceren.”

Productietechnieken

Als het gaat over productietechnieken dan is Haandrikman scherp op de ontwikkelingen. Inmiddels heeft het bedrijf de 3D-printtechniek dus ook stevig omarmd. “Voor prototyping en proof-of concept hebben we 3D-printtechnieken toegepast, maar de kwaliteit was vaak onvoldoende. Toen de techniek van 3D-printen steeds beter werd, wilden we daar ook meer van weten en we zijn toen met drie man op bezoek gegaan bij Parts On Demand. Daar werd uitgebreid uitgelegd wat de mogelijkheden zijn. Het is heel erg fijn dat je een 3D-model rechtstreeks kan uploaden op de website en een-op-een kunt bestellen. En 3D-printen biedt natuurlijk een enorme vormvrijheid. Doordat de printtechnieken de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd, laten wij Parts On Demand ook onderdelen printen die we gebruiken bij de assemblage van de trolleys. Zo worden de trekontlasters voor de netsnoeren niet meer CNC-gefreesd, maar 3D-geprint. Hierdoor konden we het product verbeteren en goedkoper maken. Daarnaast laten we ook andere onderdelen printen, zoals bijvoorbeeld paalklemmen en houders voor afstandsbedieningen.”
“Bij de start van de samenwerking met Parts On Demand zijn we eerst maar eens gewoon iets gaan proberen om te kijken hoe de kwaliteit was en hoe het proces werkt. We waren aangenaam verrast door de kwaliteit en gaandeweg zijn we in het ontwerpproces steeds meer over het toepassen van 3D-printen gaan nadenken. We krijgen veel maatwerkaanvragen voor enkelstuks, waarbij vaak een goede oplossing gerealiseerd kan worden met een 3D-print. Het ontwerp maken we in Solid Works en dan heb je direct het juiste bestand voor de bestelling.”

Samenwerking

Haandrikman is goed te spreken over de samenwerking met Parts On Demand. “Bij technische vragen is er altijd wel iemand bereikbaar om met ons mee te denken. En we merken dat ze ook met onze tekeningen meekijken op printbaarheid en bij twijfel krijgen we dan goede terugkoppeling over bijvoorbeeld de printrichting of wanddiktes. Dat loopt allemaal prima, de mensen zijn behulpzaam en vriendelijk. En het is gewoon fijn als je binnen afzienbare tijd ook een antwoord op je vraag hebt. Eerlijk is eerlijk, daarom zijn we er nog steeds klant. Voor de bulkaantallen bestellen we bij Parts On Demand en in sommige gevallen printen we iets in eigen huis. Maar het ziet er gewoon mooier uit als we het daar laten printen. De techniek die zij gebruiken geeft een mooier resultaat. De prijs, de vormvrijheid en de levertijd, alleen maar voordelen!”

Vijftig jaar trolleys

De laatste twintig jaar zijn de medische trolleys flink veranderd. “We gebruiken veel nieuwe technieken bij de productie. Voor de zijkanten gebruiken we een aluminiumextrusie, ook dat is een techniek die een grote vormvrijheid geeft. De apparatuur die we erop kwijt moeten verandert natuurlijk ook en bovendien wordt er steeds meer apparatuur en werkvoorraad op één trolley geplaatst. Zo kan er bijvoorbeeld op één trolley een insulflator (een apparaat om CO2 in te blazen), een lichtbron, een camera, een processor, dataopslag, spoel- en afzuigpompen en een werkvoorraad van verbruiksartikelen aanwezig zijn.”

In de afgelopen twintig jaar is er heel veel domeinkennis opgedaan en kan Haandrikman ook meedenken met de aanvragers. “Wij zien op verschillende plekken vaak ook verschillende werkwijzen en soms kan dat in ons voordeel werken.” Een belangrijk onderwerp voor deze toepassingen is ook de stabiliteit van de karren. In een medische norm zijn stabiliteitstesten gedefinieerd waaraan een trolley tijdens het verplaatsen en het gebruik moet voldoen. Haandrikman vertelt dat ze zelf een rekenmodel hebben ontwikkeld waarmee ze stabiliteitssimulaties kunnen uitvoeren. “De trolleys mogen tijdens alle mogelijke gebruikssituaties  natuurlijk niet omvallen.” Hij laat een hoge trolley zien van een flinke afmeting waarop een enorm beeldscherm gemonteerd kan worden. “Deze bijvoorbeeld, moet wel stabiel blijven als je ermee gaat rijden. Of het beeldscherm nu op de hoge of op de lage positie staat, hij moet onder alle omstandigheden stabiel zijn. En denk ook aan de trolleys met de zwenkarmen met daaraan weer monitoren. Het is essentieel dat al onze producten aan de veiligheidsnormen voldoen. Met dit rekenmodel helpen we ook onze klanten en start-ups om slim en efficiënt te ontwerpen. We werken graag nauw met alle partijen samen en start-ups zijn daar ook een onderdeel van.”

Ben je ook op zoek naar een partner die altijd bereikbaar is om mee te denken?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:

Telefoon: (+31) (0) 85 4444 200
E-mail: info@partsondemand.eu