3D-printen helpt ontwikkeling versnellen

Innovatec in Asperen ontwikkelt, tekent en bouwt alle automatisering voor kuikenbroederijen. Het bedrijf maakte de laatste jaren een enorme groei door waardoor de organisatie flink moest worden aangepakt.


Innovatec ontwikkelt, tekent en bouwt automatisering voor kuikenbroederijen. Het bedrijf is Europees marktleider en wereldwijd in meer dan 55 landen actief. De systemen van Innovatec verzorgen de handling en monitoring van eieren en transporteren trolleys met broedramen gevuld met eieren van en naar broedmachines en uitkomkamers.

Elk ei verblijft 18 dagen in de broedmachine. Met de heartbeat-technologie van Innovatec wordt, afhankelijk van het type broederij, op dag 9 of 18 gecontroleerd of er een hartslag in het ei aanwezig is. De niet-bevruchte eieren en/of eieren waarin geen leven aanwezig is, worden uit gesorteerd. De lege plekken in de trays kunnen vervolgens weer opgevuld worden met eieren tot het gewenste percentage.

Van de uitgekomen kuikens kan het geslacht manueel, maar uiteraard ook met apparatuur van Innovatec worden bepaald. Van boerderij naar broederij naar broedraam naar broedkamer.

Innovatec

Inhoudsopgave

3D-printen helpt ontwikkeling versnellen

Innovatec in Asperen ontwikkelt, tekent en bouwt alle automatisering voor kuikenbroederijen. Het bedrijf maakte de laatste jaren een enorme groei door waardoor de organisatie flink moest worden aangepakt.

“In 2,5 jaar tijd hebben we er 80 nieuwe collega’s bij gekregen. Dat zegt iets over de noodzaak van de professionalisering.”

Tactisch inkoper André Besselink vertelt samen met Regina Boer over de ontwikkelingen die ervoor moeten zorgen dat iedereen vooraf al precies weet wat er moet gebeuren en wat er nodig is, op het moment dat een opdracht valt.

Voorheen maakte het bedrijf veel one-offs en maatwerk, maar door de groei is het nodig om meer reproduceerbaar te gaan werken. Besselink kwam zelf 2,5 jaar geleden in dienst en speelt een belangrijke rol bij het stroomlijnen van de interne processen.

“Van onze machines is 99% bestemd voor de export. Onze eindklanten, de broederijen, hebben een continu proces, ze kunnen zich geen stilstand veroorloven. Wij moeten er dus voor zorgen dat de productie te allen tijde door kan lopen. Dat betekent dat we ook heel snel vervangende componenten moeten leveren.”

Welzijn grotere rol

Innovatec levert compleet nieuwe lijnen, maar ook uitbreidingen op bestaande, dus zowel greenfield als brownfield installaties. En de technologische ontwikkelingen gaan steeds verder, niet alleen op het gebied van de efficiëntie, maar ook als het gaat om het welzijn van de dieren.

Regina is verantwoordelijk voor de communicatie bij Innovatec en legt uit dat dit onderwerp steeds meer aandacht krijgt:

“Dierenwelzijn is voor Innovatec heel erg belangrijk. Zo zorgt onze technologie ervoor dat er in het ei gevaccineerd kan worden en wordt er alleen energie gestoken in het uitbroeden van bevruchte eieren.”

Efficiëntie

Onderdeel van de ontwikkelingen waar Besselink zelf de hand in heeft gaat over de enorme hoeveelheid leveranciers die het bedrijf bedienden.

“Toen ik in dienst kwam hadden we maar liefst 450 leveranciers, waarvan zo’n 60 bedrijven 80% van de leveringen voor zijn rekening nam. De leverbetrouwbaarheid van componenten speelt een steeds belangrijkere rol als je je proces efficiënter in wilt richten. Daarom zijn we ons totale leveranciersbestand door gaan lichten. We willen bestellen bij de meest logische leverancier, want bij de slager koop je geen brood. Kwaliteit en leverbetrouwbaarheid moeten de doorslag geven, en dat betekent dat de leverancier om de hoek niet altijd de juiste keuze zal zijn.”

Enorme groei

Het bedrijf werd in 1991 opgericht en werd in 2018 overgenomen door de EW Groep, waarbinnen veel kennis over onder andere dierenveredeling en genetisch materiaal van kippen aanwezig is. Sinds mei 2021 is Paul de Schouwer CEO van Innovatec. Met zijn jarenlange ervaring in deze industrie heeft hij binnen Innovatec al diverse wijzigingen toegepast.

Door de enorme groei die het bedrijf in de afgelopen periode heeft doorgemaakt, ontstond er voor zowel productie als voor kantoorpersoneel ruimtetekort. Op korte afstand kon vrij snel een tweede locatie in gebruik genomen worden, die Innovatec voor de aankomende jaren voldoende mogelijkheden biedt. Zo kunnen nu op beide locaties complete productielijnen worden opgebouwd en uitgebreid worden getest, voordat ze verscheept worden naar de klant.

3D-printen

Het bedrijft maakt steeds vaker gebruik van 3D-printen.

“Een engineer van de R&D-afdeling onderzocht op een bepaald moment wat voor ons nou eigenlijk de mogelijkheden van 3D-printen zijn. Daar bleek aardig wat mee mogelijk, wat ook direct een meerwaarde voor ons bood. In eerste instantie werd het 3D-printen vooral via back-door-selling bij verschillende leveranciers afgenomen, maar ook daar zijn we dus een strenge selectie gaan maken om dat strakker in te regelen.”

“Het materiaal en de techniek maken 3D-printen heel geschikt voor het maken van prototypes. Je kunt heel snel aanpassingen maken op je ontwerp en de uitwerking daarvan testen. Vooral in de ontwikkelfase biedt dat grote voordelen. Je kunt heel goedkoop en snel verschillende uitwerkingen en versies testen in je proces. Als je op die manier tot een definitief ontwerp bent gekomen, kun je voor de uiteindelijke productie de meest geschikte productietechniek selecteren, zoals verspanen of spuitgieten.”

Selectiecriteria

Tijdens het stroomlijnen van de inkooporganisatie zijn er flink meer selectiecriteria opgesteld richting de leveranciers.

“We zijn veel meer gaan letten op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de leveranciers. We moeten een continue instroom van producten kunnen hebben, want ook onze eigen productie mag niet stil komen te staan. Daarbij hebben we gekeken naar wie de echte key-spelers zijn, want van het enorme aantal leveranciers dat we in ons bestand hadden, voegden er wel 400 eigenlijk maar weinig toe. Wel willen we voor ieder product dat we inkopen een second source hebben. Niet alleen voor het spreiden van de risico’s, maar ook voor de continuïteit, om een keuze te hebben én als benchmark.

Daar zijn we steeds verder in het rationaliseren. En daarbij willen we ook kunnen beschikken over een flexibele capaciteit bij onze toeleveranciers, dus ook op dat aspect zijn we hier scherp naar aan het kijken. Sommige producten kun je makkelijk bij een andere leverancier laten maken, maar voor weer andere is er gewoon weinig uitwijk mogelijk omdat je met lange levertijden te maken hebt, bijvoorbeeld als het gaat om verspaners.”

Key-spelers

“Voor het 3D-printen hoort Parts on Demand voor ons bij de key-spelers. We hebben inmiddels goede ervaringen opgedaan met het bedrijf. Zij komen hun afspraken na en we hebben er eigenlijk gewoon geen omkijken naar. Zij zijn heel professioneel en deskundig en het is heel prettig dat zij ook echt meedenken over een ontwerp en over hoe dat mogelijk nog beter kan. Dat is nou eenmaal niet zo vanzelfsprekend, dus daarmee kun je je als leverancier echt wel onderscheiden.”